Alles staat klaar. Groep 7 is verbouwd tot een opname studio. Videocamera, schommelstoel, drie krukken, stiften en A4 papier staan klaar. Zo meteen vinden hier de talenteninterviews plaats met de kinderen van groep 4.
Heel even maakte ik me zorgen. In het script van het talentenproject was het talenteninterview met één kind veranderd in een interview met drie kinderen. En ik heb maar één schommelstoel! Hoe los ik dat op? Twee krukjes erbij. Niet ideaal en voor nu de best mogelijke oplossing.
Ik sta die ochtend te popelen om te beginnen, de kinderen welkom te heten en hun verhalen te horen. En ik merk dat ik het ook best een beetje spannend vind.
Daar zijn ze, het eerste groepje. Na de begroeting vraag ik ze om met hun lievelingskleur hun naam op het A4 blad te schrijven. Op dat A4 schrijf ik straks alles op wat ze leuk vinden, waar ze blij van worden en wat ze goed kunnen, hun talenten.
Eenmaal klaar met schrijven vliegen ze op de schommelstoel en de twee krukken af. Met wat geduw en getrek vinden ze alle drie een plek.
Er volgt een energiek gesprek ondersteund met wat ‘gedoe’ rondom de zitplek. Ik merk dat ik ondertussen van alles overweeg om te doen: zeggen dat ze moeten stoppen, regels afspreken, stoppen met het gesprek, …. Tot ik me realiseer dat IK iets vergeten ben. Er komt een glimlach op mijn gezicht.
Ik laat het gemorrel en gedoe, want ze hebben alle drie het talent om naast hun gedoetje ook nog bezig te zijn met ons interview. We hebben er alle drie plezier tijdens het ‘beweeglijke interview’. En ondertussen, ergens diep in mij, groeit ook het besluit om iets te veranderen, iets anders te doen bij de start van de volgende ronde van interviews.
De volgende groep komt, schrijven met hun lievelingskleur hun naam op het papier. En ik vertel:
‘Jullie zien daar twee krukken en een schommelstoel staan. Ik weet dat jullie heel goed met elkaar kunnen afspreken hoe jullie alle drie om de beurt op de schommelstoel kunnen zitten tijdens ons talenteninterview.’
En dat konden de kinderen uit groep 4 heel goed! Wat een talenten.