MET HET EIND VOOR OGEN

sparklingtalent
sparklingtalent

Ik had me er een beeld van gemaakt. Mij er ook enorm op verheugd. Ik kon het me helemaal voorstellen. Zag het voor me. Alsof ik er al was. Ik hoorde het water en de stilte. Voelde me ontspannen, las boeken, fietste de stad in, fietste de stad uit, ontdekte de schoonheid van het Nederlandse landschap onder de rook van Amsterdam, nam een duik, meerdere duiken in de Amstel en genoot met volle teugen van de lange zwoele zomeravonden op het terras. Elke dag bewegen, een ontdekkingsreis met mijzelf en samen met Otto in Amsterdam en omgeving. Zo gaat het vaak als je je levendig voorstelt hoe iets zal zijn wat je heel graag wilt. En ik kan je vertellen: Zo is het ook gegaan. Een heerlijke zomer op een woonboot aan de Amstel in Amsterdam.

Inmiddels weet ik dat ik na zo’n heerlijke periode een overgangsperiode nodig heb. Een paar dagen om mijn werkspullen door mijn handen te laten gaan (volgens onze zoons doe ik dat niet alleen met mijn werkspullen 😉 ). En als vanzelf wordt hier mijn beeld gevuld voor het komende halfjaar. Wat wil ik in 2018 nog bereiken en gedaan hebben? Hoe ziet dat er uit? Met wie? Waar sta ik nu? Met welke ‘belemmeringen’, ‘valkuilen’ heb ik dan rekening te houden? Wat kan ik daar voor oplossing voor bedenken? Wat wil ik leren (of heb ik te leren)? En wat heb ik dan te doen? Welke eerste kleine stapjes ga ik dan zetten? Al die vragen komen langs en worden gevat in een beeld. Ik kan het me dan levendig voorstellen. Alsof het al zover is.

Het gaat dus niet alleen met vakanties zo. Ook met dingen die je graag wilt. Of met stappen die je in je werk wilt zetten.

Voor jou is de zomerperiode misschien inmiddels ook voorbij of misschien bijna voorbij? En stel dat je in het onderwijs werkt dan heb je misschien de eerste ontmoeting met je collega’s, de kinderen en de ouders al gehad. De school en je lokaal is weer helemaal ingericht, zoals jij dat graag wilt. Werk je in het Zuiden of in Midden Nederland dan zijn de eerste creaties van de leerlingen waarschijnlijk al aan de muur verschenen.

Reis nog even terug naar het moment net voordat je weer begon. Heb je toen ook vooraf voorgesteld hoe het er straks uitziet als de school weer vol leven is met iedereen die je daar welkom heet? Hoe jullie samen gaan werken? Wat jullie aan het eind van het jaar geleerd hebben? En wat jullie dan voor groep zijn? Hoe je graag de groep dit jaar wilt begeleiden? Wat voor leerkracht, begeleider, collega of directeur je wilt zijn het komende jaar?

Leuk he, als je dat doet!? En als je dan naar je eerste schooldag gaat dan weet je hoe je je collega’s begroet, de leerlinge en de ouders welkom heet en een start maakt met een nieuw schooljaar. Want je hebt het je allemaal al voorgesteld.

Je collega’s, de leerlingen en de ouders stappen ook vol verwachtingen de school en het lokaal weer in. En hoe fijn is het dan om eerst eens uitgebreid terug te blikken, contact met elkaar te maken en te kijken wat nu aandacht nodig heeft om vervolgens stil te staan bij hun verwachtingen voor het komende jaar.

Met het eind voor ogen!, zoals Stephen Covey het noemt in The Leader in Me. Maak met elkaar een plan. Het is belangrijk dat leerlingen leren om niet zomaar ergens aan te beginnen, maar doelen leren stellen en het stappenplan kunnen bedenken hoe ze dat kunnen bereiken. Hier zit “het nut ervan” voor leerlingen. Leerlingen leren zo gestructureerd en volgens een plan te werken en hierdoor help je ze steeds een stukje zelfstandiger te worden.

In Klasse(n)Kracht van Jelly Bijlsma valt het onder de R van de RESPECT methode. De R staat voor Regels, Routines en Rituelen. Bij de start van het schooljaar staat het formuleren van je missie, het verlangen van de groep, centraal! Het hele jaar werk je hier samen aan. Door het samen te formuleren en er samen aan te werken zorg je ervoor dat het van de kinderen is. Zie ook Jelly haar meest recente blog over waarom het gezamenlijk formuleren van de missie naast contact en kennismaken zo belangrijk is:  http://www.klassenkracht.nl/2018/09/wat-jullie-doel/

Dus wat verwachten de kinderen? Wat willen zij? Wat vinden zij belangrijk? Wat is voor hun de meest ideale groep? Waar zouden zij aan het eind van het jaar op terug willen kijken? Vragen waar je de komende weken uitgebreid met de kinderen tijd aan mag besteden.

Praat met elkaar over successen die jullie met elkaar willen bereiken, wat er mis kan gaan en wat dan goede oplossingen kunnen zijn. De kinderen kunnen eerst individueel hierover nadenken, vervolgens in hun tafelgroepje delen en opschrijven en vervolgens verzamel je alles in de grote groep. Dat kan door het met elkaar in beeld te brengen met bijvoorbeeld een moodboard. Hang het op in de klas, in de school. En laat kinderen er hun verhaal over schrijven.

Als jullie met elkaar de droom, jullie missie, helder en duidelijk hebben kijk je met elkaar naar “Welke afspraken hebben we dan met elkaar te maken”? Wat hebben we nodig? Wat heb je dan te leren? Om onze missie waar te maken. Inventariseer alles wat er bij de kinderen opkomt. En maak uiteindelijk met elkaar een keuze voor de belangrijkste 10. Iedereen wordt erbij betrokken, voelt zich betrokken en verantwoordelijk.

Dit is de eerste stap van groepsvorming: forming & norming. Hier leg je het fundament van een sociaal veilige klas. Een fundament waarop het komende jaar kunt bouwen aan de talenten van alle kinderen in de groep. Jij voert regie en maakt het verschil met jouw talent!

Ontdek je tijdens het lezen dat je het heel anders aangepakt hebt en graag een andere start had gemaakt? Geen zorgen. Je kunt altijd een nieuwe start maken. Ook daarmee maak je het verschil.

Veel plezier!

Met meesterlijke groet,

Baukje Uilkema

Maakt talenten in mensen wakker!

Nieuwsgierig naar mij? Neem contact met mij op als je graag in gesprek wilt via baukje@baukjeuilkema.nl of 06 51510519

www.baukjeuilkema.nl

Bronnen:

Bijlsma, Jelly, Klasse(n)Kracht: Met RESPECT voor de klas, 2015, Uitgeverij Leuker.nu, 262 blz., ISBN 97809406254-277-8

Covey, Stephen, The Leader in Me, 2015, Business Contact, 256 blz., ISBN 9789047008385

ALGEMENE VOORWAARDEN | PRIVACYVERKLARING

Zullen we elkaar ontmoeten?

Ja, ik wil meer weten over

Maak vrijblijvend kennis