Baukjes Blog

 

4 september 2018

 

MET HET EIND VOOR OGEN

 

Ik had me er een beeld van gemaakt. Mij er ook enorm op verheugd. Ik kon het me helemaal voorstellen. Zag het voor me. Alsof ik er al was. Ik hoorde het water en de stilte. Voelde me ontspannen, las boeken, fietste de stad in, fietste de stad uit, ontdekte de schoonheid van het Nederlandse landschap onder de rook van Amsterdam, nam een duik, meerdere duiken in de Amstel en genoot met volle teugen van de lange zwoele zomeravonden op het terras. Elke dag bewegen, een ontdekkingsreis met mijzelf en samen met Otto in Amsterdam en omgeving. Zo gaat het vaak als je je levendig voorstelt hoe iets zal zijn wat je heel graag wilt. En ik kan je vertellen: Zo is het ook gegaan. Een heerlijke zomer op een woonboot aan de Amstel in Amsterdam.

 

Inmiddels weet ik dat ik na zo’n heerlijke periode een overgangsperiode nodig heb. Een paar dagen om mijn werkspullen door mijn handen te laten gaan (volgens onze zoons doe ik dat niet alleen met mijn werkspullen ;-) ). En als vanzelf wordt hier mijn beeld gevuld voor het komende halfjaar. Wat wil ik in 2018 nog bereiken en gedaan hebben? Hoe ziet dat er uit? Met wie? Waar sta ik nu? Met welke ‘belemmeringen’, ‘valkuilen’ heb ik dan rekening te houden? Wat kan ik daar voor oplossing voor bedenken? Wat wil ik leren (of heb ik te leren)? En wat heb ik dan te doen? Welke eerste kleine stapjes ga ik dan zetten? Al die vragen komen langs en worden gevat in een beeld. Ik kan het me dan levendig voorstellen. Alsof het al zover is.

 

Het gaat dus niet alleen met vakanties zo. Ook met dingen die je graag wilt. Of met stappen die je in je werk wilt zetten.

 

Voor jou is de zomerperiode misschien inmiddels ook voorbij of misschien bijna voorbij? En stel dat je in het onderwijs werkt dan heb je misschien de eerste ontmoeting met je collega’s, de kinderen en de ouders al gehad. De school en je lokaal is weer helemaal ingericht, zoals jij dat graag wilt. Werk je in het Zuiden of in Midden Nederland dan zijn de eerste creaties van de leerlingen waarschijnlijk al aan de muur verschenen.

 

 

Reis nog even terug naar het moment net voordat je weer begon. Heb je toen ook vooraf voorgesteld hoe het er straks uitziet als de school weer vol leven is met iedereen die je daar welkom heet? Hoe jullie samen gaan werken? Wat jullie aan het eind van het jaar geleerd hebben? En wat jullie dan voor groep zijn? Hoe je graag de groep dit jaar wilt begeleiden? Wat voor leerkracht, begeleider, collega of directeur je wilt zijn het komende jaar?

Leuk he, als je dat doet!? En als je dan naar je eerste schooldag gaat dan weet je hoe je je collega’s begroet, de leerlinge en de ouders welkom heet en een start maakt met een nieuw schooljaar. Want je hebt het je allemaal al voorgesteld.

 

Je collega’s, de leerlingen en de ouders stappen ook vol verwachtingen de school en het lokaal weer in. En hoe fijn is het dan om eerst eens uitgebreid terug te blikken, contact met elkaar te maken en te kijken wat nu aandacht nodig heeft om vervolgens stil te staan bij hun verwachtingen voor het komende jaar.

Met het eind voor ogen!, zoals Stephen Covey het noemt in The Leader in Me. Maak met elkaar een plan. Het is belangrijk dat leerlingen leren om niet zomaar ergens aan te beginnen, maar doelen leren stellen en het stappenplan kunnen bedenken hoe ze dat kunnen bereiken. Hier zit “het nut ervan” voor leerlingen. Leerlingen leren zo gestructureerd en volgens een plan te werken en hierdoor help je ze steeds een stukje zelfstandiger te worden.


In
Klasse(n)Kracht van Jelly Bijlsma valt het onder de R van de RESPECT methode. De R staat voor Regels, Routines en Rituelen. Bij de start van het schooljaar staat het formuleren van je missie, het verlangen van de groep, centraal! Het hele jaar werk je hier samen aan. Door het samen te formuleren en er samen aan te werken zorg je ervoor dat het van de kinderen is. Zie ook Jelly haar meest recente blog over waarom het gezamenlijk formuleren van de missie naast contact en kennismaken zo belangrijk is:  http://www.klassenkracht.nl/2018/09/wat-jullie-doel/

 

Dus wat verwachten de kinderen? Wat willen zij? Wat vinden zij belangrijk? Wat is voor hun de meest ideale groep? Waar zouden zij aan het eind van het jaar op terug willen kijken? Vragen waar je de komende weken uitgebreid met de kinderen tijd aan mag besteden.

 

 

Praat met elkaar over successen die jullie met elkaar willen bereiken, wat er mis kan gaan en wat dan goede oplossingen kunnen zijn. De kinderen kunnen eerst individueel hierover nadenken, vervolgens in hun tafelgroepje delen en opschrijven en vervolgens verzamel je alles in de grote groep. Dat kan door het met elkaar in beeld te brengen met bijvoorbeeld een moodboard. Hang het op in de klas, in de school. En laat kinderen er hun verhaal over schrijven.

 

Als jullie met elkaar de droom, jullie missie, helder en duidelijk hebben kijk je met elkaar naar “Welke afspraken hebben we dan met elkaar te maken”? Wat hebben we nodig? Wat heb je dan te leren? Om onze missie waar te maken. Inventariseer alles wat er bij de kinderen opkomt. En maak uiteindelijk met elkaar een keuze voor de belangrijkste 10. Iedereen wordt erbij betrokken, voelt zich betrokken en verantwoordelijk.

 

Dit is de eerste stap van groepsvorming: forming & norming. Hier leg je het fundament van een sociaal veilige klas. Een fundament waarop het komende jaar kunt bouwen aan de talenten van alle kinderen in de groep. Jij voert regie en maakt het verschil met jouw talent!

 

Ontdek je tijdens het lezen dat je het heel anders aangepakt hebt en graag een andere start had gemaakt? Geen zorgen. Je kunt altijd een nieuwe start maken. Ook daarmee maak je het verschil.

 

Veel plezier!

 

Met meesterlijke groet,

 

Baukje Uilkema

Maakt talenten in mensen wakker!

 

Nieuwsgierig naar mij? Neem contact met mij op als je graag in gesprek wilt via baukje@baukjeuilkema.nl of 06 51510519

 

www.baukjeuilkema.nl

www.meesterlijktalent.nl

 

Bronnen:

Bijlsma, Jelly, Klasse(n)Kracht: Met RESPECT voor de klas, 2015, Uitgeverij Leuker.nu, 262 blz., ISBN 97809406254-277-8

Covey, Stephen, The Leader in Me, 2015, Business Contact, 256 blz., ISBN 9789047008385

 

________________________________________

12 juni 2018

Klasse Klas

Als ik in mijn auto rijd dan luister ik altijd naar Sublime FM. Een zender met Fresh Jazzy Sounds. Heerlijk. En nog leuker vind ik Het Nieuws van de Vooruitgang op het halve uur. Nieuws over innovatie, duurzaamheid en maatschappelijke thema’s met hart voor ontwikkeling en vooruitgang. Positief nieuws dus.

En zo luisterde ik eind april naar de radio en hoorde onderstaand bericht. Prachtig bericht. Een bericht waarvan je hoopt dat de inhoud zich als een razende verspreid in het onderwijs. EN ik dacht ‘‘hè, dat doen we ook bij De Duif in groep 7!’. EN het is ook één van de eerste stappen in de RESPECT methode van Klasse(n)Kracht. EN het is ook waar Meesterlijk Talent over gaat: persoonlijk leiderschap: ‘The Leader in Me’ (Stephen Covey).

Kinderen aanmoedigen om hun kwaliteiten te herkennen en hun talenten te ontwikkelen, ze helpen het beste uit zichzelf te halen. En dat geldt natuurlijk ook voor hun leerkrachten. Daar word ik heel blij van.

 

Betrekken maakt betrokken!

______________________________________

Rotterdamse school laat kinderen hun eigen doelen vaststellen

Zelf bepalen aan welke vakken je meer aandacht besteedt. Op de Oscar Romeroschool stellen leerlingen zelf hun persoonlijke doelstellingen vast. Tijdens zogeheten bordsessies evalueren de leerlingen gezamenlijk de voortgang en geven ze elkaar tips.

Het systeem is oorspronkelijk ontwikkeld voor leerkrachten. De Rotterdamse school is éen van de basisscholen, die leerlingen er nu ook mee laat werken. In de Volkskrant stellen leerkrachten dat de inzet van de methode het onderwijs op hun school sterk heeft verbeterd. Niet alleen zijn de leerlingen meer betrokken. Ze leren ook hoe ze problemen gezamenlijk kunnen oplossen.

 

Bron: Sublime FM, 30 april 2018

______________________________________

Het nieuwe jaar is gestart. Een nieuw schooljaar met aandacht voor groei en ontwikkeling van iedereen in de klas.

De leerlingen van groep 7 komen vol met verhalen binnen. Zijn enthousiast elkaar weer te zien. En nieuwsgierig wat er dit jaar allemaal weer gaat gebeuren, wat we gaan leren en hoe het zal gaan?

 

De meester heeft het boek Klasse(n)Kracht kapot gelezen, kijkt uit naar een nieuw schooljaar met een nieuwe groep 7 met 29 leerlingen en heeft een idee over hoe hij het gaat aanpakken.

 

En ik herken de spanning van vroeger. Ik vroeg me altijd af of ik wel zou leren wat de kinderen die net een jaar ouder waren allemaal leerden en wisten. En als het jaar afgelopen was, was ik enthousiast over wat ik allemaal weer geleerd had.

 

Nu heb ik groep 7 geadopteerd. Merk dat mijn nieuwsgierigheid weer zo groot is als toen. Hoe ziet het eruit als we een jaar verder zijn? Ik reis en doe het komende schooljaar mee. En heb er enorm veel zin in.

 

Deze groep 7 staat bekend als een fijne groep. En de leerkracht wil heel graag vanaf de start regie voeren op het groepsproces. Preventief aan de slag met Klasse(n)Kracht. Regie voeren op een sociaal veilige klas met de aandacht voor de verbinding en contact. Na een lange zomervakantie heel fijn.

 

De leerkracht neemt de eerste stap en gaat aan de slag met de groepsmissie: wat voor groep willen we dit jaar zijn? Hoe ziet dat eruit? En wat hebben we met elkaar af te spreken om dit te kunnen bereiken? Zo worden ook de daarbij behorende groepsafspraken geformuleerd en toevertrouwd aan papier.

 

Wat groep 7 als groep wil bereiken is nu bekend. En iedere groep bestaat uit een aantal individuen. Dat betekent dat het ook belangrijk is om te kijken hoe je als individu bij kunt dragen aan het groepsdoel. Om bij te kunnen dragen aan de groepsdoel is het van belang om zelf, als leerling, je eigen persoonlijke leer- en ontwikkeldoel te formuleren. Leerlingen betrekken bij hun eigen leerproces maakt leerlingen betrokken.

 

In deze fase heb ik gesprekken gevoerd met de leerlingen. In groepjes van 5 hebben zij hun persoonlijke doelen geformuleerd door de volgende vragen te beantwoorden: Wat wil ik dit jaar bereiken? Wat kan ik al goed? En wat kan ik nog meer inzetten en ontwikkelen om mijn doel te bereiken? En hoe kan ik dan bijdragen aan het groepsdoel?

 

De leerlingen hebben elkaar complimenten, aanvullingen, tips en feedback gegeven. Het komt nog al eens voor dat de ander eerder ziet wat jij al goed kunt of al doet of misschien wel een heel goed idee heeft dat jij goed kunt gebruiken. Zo ontdek je nog meer van jezelf (en de ander). En hoe fijn is het om dat van elkaar te horen?

 

 

Dit resulteerde in een prachtige mindmap van wat de leerlingen willen leren en bijdragen. En we ontdekten dat er nog een belangrijke groepsafspraak toegevoegd kon worden om het groepsdoel nog beter te kunnen bereiken in dit schooljaar.

 

We naderen het einde van het schooljaar. En ben reuze benieuwd of ze hun doelen hebben bereikt. Ik heb zo’n vermoeden …. ;-) Wordt vervolgd.

 

Met meesterlijke groet,

 

Baukje Uilkema

Maakt talenten in mensen wakker!

 

Nieuwsgierig naar mij? Kijk hier voor meer informatie. Of neem contact met mij op als je hierover samen graag in gesprek wilt: baukje@baukjeuilkema.nl of 06 51510519

 

www.baukjeuilkema.nl

www.meesterlijktalent.nl

 

Inspiratie:

Bijlsma, Jelly, Klasse(n)Kracht: Met RESPECT voor de klas, 2015, Uitgeverij Leuker.nu, 262 blz., ISBN 97809406254-277-8

 

______________________________________

 

14 april 2018

Doen is het beste denken!

Ik was al een tijdje aan het broeden. Veel aan het nadenken. En eerlijk is eerlijk daarmee ben ik niet echt de beste versie van mijzelf. Het is de combinatie van doordenken, experimenteren, doen en ervaren dan kom ik tot bloei. Maar hoe en waar doe ik dat? Wat ga ik dan doen?

 

‘Dan adopteer je toch een groep?’ zei Jelly. Dat is een goed idee. Daar kan ik wel wat mee. Op zoek naar een groep, die door mij geadopteerd wil worden.

 

 

Klasse(n)Kracht met RESPECT voor de klas. In zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat. Een prachtig boek geschreven door Jelly Bijlsma. Jelly heeft het boek geschreven om het onderwijs te helpen bij het ontwikkelen van een ‘moeilijke groep’ naar een fijne groep met een sociaal krachtig en veilig pedagogisch klimaat voor iedereen.

Voor mij is Klasse(n)Kracht een boek met een aanpak, waarin prachtig staat beschreven hoe je als directeur, als leerkracht, als manager, van een groep een team maakt. Preventief zoals het naar mijn idee hoort. Uitgangspunt is de groep, met een plek voor iedereen met oog voor de verschillen, richting en ontwikkeling met eigenaarschap en verantwoordelijkheid als resultaat. Ja, het is een hele grote belofte en het kan, als je maar wilt.

 

Een groep adopteren dus. Ik werkte op dat moment samen met een leerkracht van een groep 7 in het basisonderwijs. We hadden samen gewerkt met de leerlingen aan het vergroten van de regie op hun eigen leerproces.

 

Het schooljaar daarop krijgt de leerkracht een groep 7 van 30 leerlingen. Hij was inmiddels al bezig om zich voor te stellen hoe hij dat zou kunnen aanpakken. Wat hij wilde bereiken met de klas, waar hij nu zelf stond en wat hij nodig had om stappen met de groep te zetten, waren vragen die bij hem speelden. We kwamen in gesprek over Klasse(n)Kracht en de mogelijkheid om de groep te adopteren.

 

De manier waarop de leerkracht bezig was met zijn huidige groep en komende groep 7 liet hij zijn Persoonlijk Meesterschap zien. De P van Persoonlijk Meesterschap is de middelste letter van de RESPECT aanpak van Klasse(n)Kracht. Het is de spil waar alles om draait.

De zeven stappen van de RESPECT aanpak van Klasse(n)Kracht:

R: Regels, routines en rituelen

E: Erbij horen

S: Samenwerken en samenspelen

P: Persoonlijk meesterschap

E: Energie

C: Contact en communicatie

T: Trainen van vaardigheden

 

Persoonlijk meesterschap gaat over: Ken jezelf. Persoonlijk meesterschap heeft alles te maken met zelfkennis, zelfbeeld, zelfvertrouwen, zelfwaardering en zelfdiscipline. Het is belangrijk om je eigen kwaliteiten en valkuilen te kennen. Het is goed om te weten, welk gedrag je laat glimlachen en welk gedrag je irriteert. Weet wat je kernwaarden zijn. Wat vind je belangrijk en hoe geef je dat vorm? Hoe sta je in de wereld? Persoonlijk meesterschap gaat over zelfmanagement, leiding geven aan jezelf.

 

 

  1. Neem je verantwoordelijkheid en wees bereid te veranderen. Wat je zegt ben je zelf. Is dit overwegend positief of betrap je jezelf erop dat je woorden gebruikt die niet opbouwend voor jezelf zijn? Of geef je liever de schuld aan anderen of aan je omgeving?
  2. Focus op je Doelen en het Resultaat. Wat wil je bereiken met de groep? Vertaal dit naar activiteiten en zet dit om in Actie. Werkt het niet, verander van strategie.
  3. Ontwikkel Doorzettingsvermogen. Laat het er niet bij zitten als het niet wordt wat je je er van voorgesteld had. Schakel je collega’s in, vraag hulp, volg nascholingsbijeenkomsten op de onderwerpen waar jij in wil groeien. Oefen, oefen, oefen.

De eerste stappen had de leerkracht inmiddels gezet. Zo kwam het dat hij ook met het boek Klasse(n)Kracht op vakantie ging. En ik de groep heb geadopteerd om in het nieuwe schooljaar samen met hem en de leerlingen te werken aan een positief groepsklimaat met oog voor de verschillen.

Na de zomer kreeg ik een nieuw boek terug. Hij had het boek helemaal stuk gelezen. Zag zijn gewenste klas voor zich. Was zich bewust van waar hij op dat moment stond en wat hij nodig had om zelf en met de groep de benodigde stappen te zetten. Klas 7 wordt een Klasse Klas! En ik denk, reis en doe dit schooljaar mee.

Nieuwsgierig naar het vervolg? In mijn volgende blog vertel ik meer over hoe we van denken naar doen zijn gegaan.

 

Met meesterlijke groet,

 

Baukje Uilkema

Maakt talenten in mensen wakker!

 

Nieuwsgierig naar mij? Kijk hier voor meer informatie. Of neem contact met mij op als je hierover samen graag in gesprek wilt: baukje@baukjeuilkema.nl of 06 51510519

 

www.baukjeuilkema.nl

www.meesterlijktalent.nl

 

Bron:

Bijlsma, Jelly, Klasse(n)Kracht: Met RESPECT voor de klas, 2015, Uitgeverij Leuker.nu, 262 blz.,

ISBN 97809406254-277-8

 

 ______________________________________

 

12 februari 2018

Ontluikend Ondernemen

 

Ik kijk in 66 hongerige ogen van 33 leerlingen van groep 8. Vol verwachting kijken ze me aan. En diep in mij ontstaat het gevoel ‘ik hoop dat ik aan hun honger kan voldoen’.

 

Nadat ik mezelf kort voorstel, vraag ik aan hen wat ondernemen is en of ze ondernemers kennen. Het lijkt alsof ze gewacht hebben op dit moment. Ze gaan helemaal los. En ik voel dat er een glimlach op mijn gezicht verschijnt. Dit is ontluiken. Ze gaan open en er is geen houden meer aan. Verhalen over ondernemende moeders, vaders, ooms, tantes, opa’s. En ook hun eigen ondernemende belevenissen: Koningsmarkt of klusjes doen voor mensen in de buurt. De juf had al verteld dat het een ondernemende klas is. Nou dat klopt!

 

Ik herken dit enthousiasme en de energie ook thuis bij ons aan de keukentafel. Ons gezin telt inmiddels vier ondernemers. En als we dan met elkaar aan de keukentafel zitten dan is er volop leven. Het bruist, er worden ideeën gedeeld, adviezen gegeven, gewenst en ongewenst ;-), we steunen elkaar en we hebben ook overal een mening over. En de kern is: elkaar inspireren en motiveren om met veel plezier nog beter te worden in wat we doen.

 

 

De rest van het uur bleef de energie stromen. Ze gingen na mijn komst aan de slag met het bedenken van ideeën voor een bedrijf, die ze graag willen uitwerken. Drie dagen kregen ze de tijd om het idee te bedenken en in te leveren. Elk vrij moment werd aangegrepen om er mee aan de slag te gaan.

 

 

Toen de juf en ik na een week de ingeleverde ideeën voor een bedrijf bekeken waren we enorm onder de indruk. Er waren leuke, grappige, korte, uitgewerkte, innovatieve, moedige, mooie en ontroerende ideeën. De creativiteit en het enthousiasme spatte er van af. Uit deze prachtige ideeën stonden wij voor de opdracht twee ideeën te kiezen. En dat is ons gelukt. Nou ja, bijna. Het zijn er namelijk drie geworden.  De eerste stap in een mooi avontuur met de leerlingen van groep 8 is gezet: drie bedrijfsteams gaan van hun Idee Werkelijkheid gaan maken! De drie bedrijfsteams van elk 4 leerlingen starten begin maart met de Masterclass Ontluikend Ondernemen. De overige leerlingen in de klas zorgen voor ondersteuning en bieden hulp daar waar dat nodig is.

 

Als master van de Masterclass Ontluikend Ondernemen begeleid ik deze bedrijfsteams naar een ondernemingsplan. Maar dat is niet alles. Ze maken ook een pitchfilmpje. Dat filmpje gaat hen helpen bij het zoeken van mensen, sponsors, die kunnen helpen bij het realiseren van hun idee, hun droom. De Masterclass Ontluikend Ondernemen is in 2014 geboren bij Enforz Executive Interim management. Het doel is jongeren al jong ondernemende vaardigheden te leren en op een andere wijze te leren samenwerken. In acht lessen leren de kinderen hun bedrijfsidee om te zetten in een ondernemingsplan. In de 8e les presenteren de teams hun ondernemingsplan aan de school, de ouders en een jury. Vanuit alle inzendingen beoordeelt de selectiecommissie vervolgens wie in de Grande Finale mag pitchen voor de titel: Ontluikend Ondernemer 2018.

 

De Van Dale geeft de volgende betekenis aan ont·lui·ken 1. opengaan, zich ontwikkelen: een ontluikend talent. Daar heb je lef voor nodig, moet je durven aanpakken en geloven in jezelf. En vaak heb je een sterke winnaarsmentaliteit. Dat zie je ook bij de ondernemers van bestaande bedrijven. Groot of klein. De meeste oprichters begonnen ooit met een idee, een droom. En dat idee, die droom, wilden ze werkelijkheid maken. Daarvoor hebben ze hard gewerkt, anderen mensen enthousiast gemaakt, geld bij elkaar verzameld en een goed ondernemingsplan gemaakt. Soms op een bierviltje. En anderen iets uitgebreider.

 

De eerste stappen in het ontluiken zijn door de leerlingen gezet. Ik ben reuze benieuwd welke groei ze nog meer gaan maken. Ik houd jullie de komende weken graag op de hoogte van de ontwikkelingen en de stappen, die de drie bedrijfsteams nog gaan zetten.

 

Met meesterlijke groet,

 

Baukje

 

Maakt talenten in mensen wakker!

Nieuwsgierig naar mij? Kijk hier voor meer informatie. Of neem contact met mij op als je hierover samen graag in gesprek wilt: baukje@baukjeuilkema.nl of 06 51510519

 

www.baukjeuilkema.nl

www.meesterlijktalent.nl

 

Wil je meer weten over de Stichting Ontluikend Ondernemen? Kijk dan eens op http://www.ontluikend-ondernemen.nl/

 

______________________________________

 

9 januari 2018

Van molensteen tot milestone!

Doelen formuleren, actieplan maken …. Ik doe het jaarlijks. Zo ook dit jaar. En ook afgelopen jaar. Belangrijke vragen hierbij zijn: Wat wil je echt? Waar sta je nu? EN Wat staat je in de weg?

 

Ik kwam erachter dat ik de laatste vraag afgelopen jaar heel handig omzeild heb. In ieder geval ik heb er niet bij stil gestaan. En gedurende het jaar merkte ik dat ik niet altijd alles deed wat een positieve bijdrage leverde aan mijn doelen. Er was iets ‘anders’ dan ‘anders’!

 

Een voorbeeld hiervan is het schrijven van een blog en het sturen van mijn Nieuwsbrief. Elke keer stond ie bovenaan mijn Getting Things Done lijst. Daar bleef ie ook. Er waren steeds zaken, die belangrijker waren, mij afleidden of verleidden. En er was een steeds sterker wordende interne monoloog. Ik voerde veel interne gesprekken met mezelf (tot grote vreugde van mijn gezin ;-)): ‘wie zit er nou na al die tijd nog te wachten op mijn nieuwsbrief? Waar moet ik dan over schrijven? Kost me veel te veel tijd!’ De vraag: ‘Hoe leuk vind ik schrijven?’ kwam niet één keer bij me op.

 

Er was dus iets mis met mijn mindset. Goed mis. Langzaam werd me dat duidelijk. Het werd me duidelijk dat mijn interne monologen niet helpend waren. Ik had bij het schrijven van de blog en het sturen van mijn nieuwsbrief een vaste mindset ontwikkeld. En toen ik me daar meer en meer bewust van werd begon ook langzamerhand de verandering. De eerste stap vooruit. De volgende stap was dat mijn interne monologen veranderden naar een monoloog gericht op ontwikkeling, kansen pakken en leren van fouten. Oftewel de groei mindset. En die heb ik heel hard nodig om te doen wat ik ‘anders’ ik doen.

 

 

Mindset, vaste mindset en groei mindset wat is dat?

We worden allemaal geboren met een grote wil om te leren. Al jong zijn we er dagelijks mee bezig: kruipen, eten, lopen, praten. We vinden het nooit moeilijk, we zijn niet bang om fouten te maken en we gaan door tot we het kunnen of voor elkaar hebben. En langzaamaan verandert dat als we ouder worden. We hebben te maken met teleurstellingen, tegenslagen, mislukkingen en uitdagingen. We verliezen soms de motivatie wanneer het lastig wordt. Op school, thuis, sport of later op je werk. Zolang het goed gaat hebben we volop zelfvertrouwen, maar wanneer we uitgedaagd worden om het beste uit ons zelf te halen, haken we het liefst zo snel mogelijk af. Hoe komt dat? (bron: Platform Mindset)

 

De mindset theorie van Carol Dweck verklaart waarom. Mindset is het Engelse woord voor ‘overtuiging’. Het staat voor de manier waarop we denken over onszelf en in het bijzonder over onze intelligentie en kwaliteiten. Carol Dweck maakt onderscheid tussen een vaste mindset en een groei mindset.

 

Mensen met een vaste mindset geloven dat je bent zoals je bent. Wat je kunt staat vast en daarmee zal je het de rest van je leven moeten doen. Je gaat uit van je talent en je vindt dat je je daar niet voor in hoeft te zetten. Je kunt het of je kunt het niet. Mensen met een groei mindset geloven dat je je basiskwaliteiten kunt ontwikkelen door te blijven leren en er moeite voor te blijven doen. Je bent blij met uitdagingen en zet door. Ook wanneer het lastig wordt.

 

Het goede nieuws is: je kunt je mindset veranderen.

Kennis over de werking van het brein kan bijdragen aan het veranderen van de mindset. Recent hersenonderzoek laat zien dat het brein lijkt op een spier: hij wordt sterker als je hem vaker gebruikt. Bij het leren ontstaan er nieuwe, kleine verbindingen. Hoe meer je jezelf uitdaagt om te leren, hoe meer hersencellen ontstaan. Het resultaat? Een gezonder, scherper verstand. Alleen al als je weet dat ze bestaan, kan dat ervoor zorgen dat je anders denkt en reageert.

 

 

Als je mindset verandert, zijn je oude overtuigingen niet ineens weg. De nieuwe overtuigingen krijgen een plaatsje naast de oude. Als ze sterker worden, bieden ze een andere manier van denken, voelen en gedragen. Dit moet je volhouden. Het veranderen van je mindset bestaat niet uit het toepassen van een paar trucjes. Het gaat niet enkel om het toepassen van op groei gerichte methoden, maar om het veranderen van je denken. En het dan ook te doen!

 

Eén van de dingen, die je al kunt doen is een omgeving, voor jezelf en voor anderen, te creëren waarin:

 

  • Vaardigheden als ontwikkelbaar gezien worden.
  • Leren en doorzettingsvermogen gewaardeerd worden, niet alleen de aanwezigheid van talent.
  • Geleerd wordt om te houden van uitdagingen, nieuwsgierig te zijn naar fouten, te genieten van inspanning en te blijven leren.
  • In een sfeer, waarin samenwerking en verbetering centraal staan.

 

Een paar mogelijkheden ter inspiratie of om mee experimenteren:

 

  • Must read: Mindset de weg naar een succesvol leven van Carol Dweck
  • Downloads om te groeien, Platform Mindset
  • Ontdek je eigen mogelijkheden (en ook leuk met je leerlingen) experiment
  • Ook interessant: Laat je hersenen niet zitten van Eric Scherder

 

Ik geloof dat wie je bent en wat je kunt ontwikkelbaar is, dat als je iets echt wilt dat je dat kunt leren. En ik had afgelopen jaar ook een overtuiging ontwikkeld dat ‘niemand zit te wachten op mijn nieuwsbrief, dat ik niet goed genoeg kon schrijven’. Heb ik dan een vaste mindset? Ja, die had ik voor deze vaardigheid. En … ik denk soms op die manier. Je mindset kan namelijk verschillen per vaardigheid. Zoals bij mij bij het schrijven van de blog en nieuwsbrief. Dat is nu anders. EN ik heb het te blijven trainen. Er aandacht aan te blijven geven. Leren van wat werkt. Leren van de feedback. Leren en blijven doen. Zo is mijn eerste Blog en Nieuwsbrief van 2018 nu een milestone.

 

Ontdek je mogelijkheden. Er kan meer dan je denkt. Kwestie van mindSET.

Ik wens je een sparkling gezond, gelukkig en groeizaam 2018.

 

Met sparkling groet,

 

Baukje

 

Nieuwsgierig naar mij? Kijk hier voor meer informatie. Of neem contact met mij op als je hierover samen graag in gesprek wilt: baukje@baukjeuilkema.nl of 06 51510519

www.baukjeuilkema.nl

www.meesterlijktalent.nl

 

Bronnen:

- Platform van Mindset, www.platformmindset.nl

- Wij-leren, https://wij-leren.nl/mindset-talent.php

- Mindset, Carol Dweck

 

 ______________________________________

 

2017

Iedereen hoort er bij!

Worden wie je bent en doen wat je goed kunt met heel veel plezier, dat wil toch iedereen? En dan wil je toch ook gewaardeerd worden om wie je bent, wat je kunt en wat je doet. Toch? Het is goed om ons als volwassenen bewust te worden, te zijn van hoe wij dat doen richting de kinderen, jongeren en volwassenen om ons heen. Met welke bril kijken wij en handelen wij naar aanleiding van de activiteiten om ons heen? In hoeverre worden we zelf geraakt in onze verlangens of (nog) niet gerealiseerde dromen?

Lisette van den Beld, leerlingbegeleider op, zoals zij zelf zegt, een hele leuke VMBO en trots op alle leerlingen, beschrijft prachtig en bevlogen wat zij ieder kind, jongere gunt: Worden wie je bent! Je bent al zo leuk! En iedereen hoort er bij!

Hieronder volgt haar brief aan het Jeugdjournaal:

Ik keek vandaag naar het Jeugdjournaal, het item over de Cito toets wekte zoveel wrevel op bij mij dat ik ze gemaild heb.

Beste redactie van het Jeugdjournaal,

Vandaag zat ik met mijn dochter naar het Jeugdjournaal te kijken. Ik ben heel erg geschrokken van de manier waarop jullie de einduitslag van de eind Cito in beeld hebben gebracht.

Ik ben al 7 jaar werkzaam als leerlingbegeleider op een VMBO school. Op de school waar ik werk zitten leerlingen die op een gedeeltelijk praktische manier en al vanaf leerjaar 2 serieus bezig zijn met de beroepspraktijk. Deze leerlingen komen bijna allemaal van gewone basisscholen af. Op deze basisscholen zaten deze leerlingen in klassen waarin het uitstroomniveau van de leerlingen varieert van VMBO Basis Beroepsgerichte Leerweg tot Gymnasium.

Leerlingen die uitstromen naar het VMBO zijn vrijwel altijd de leerlingen in de klas met de laagste cijfers, het langzaamste begrip en de slechtste werkstukken. Leerlingen die in toch nog verrassend veel situaties zichzelf dom voelen hierdoor en soms zelfs gepest worden. Eenmaal bij ons op school beginnen deze leerlingen pas te groeien, ze ervaren eindelijk dat ze ook de beste van de klas kunnen zijn en worden gewaardeerd. Ze zijn in staat succeservaringen op te doen.

De Cito eindtoets is bedoeld als hulpmiddel voor de niveaubepaling. In jullie item wordt de Cito toets een prestatie. Ik zie een school die met een soort champagne de uitslag bekend maakt en die de best presterende leerling in het middelpunt van de belangstelling laat staan terwijl dit meisje gewoon op haar niveau heeft gepresteerd.

 

Er wordt gesproken over hoge Cito scores en hoe blij iedereen er mee is. Maar waar is de aandacht voor de leerling die een score heeft van 525 of lager? Die eigenlijk ook supertrots mag zijn op zijn/haar prestatie? Deze leerling voelt zich door jullie berichtgeving weer dommer, deze leerling schaamt zich voor de behaalde score en had liever een gesloten envelop meegekregen om thuis open te maken, samen met ouders die (hopelijk) wel blij zijn met zo'n mooie score!

 

Ik hou van al mijn leerlingen, ik ben trots op mijn leerlingen die hard voor het zo door hun gewenste vak werken. Al onze docenten zijn echt megatrots op hun leerlingen die eindelijk tussen hun “peergroep” zitten.

 

Die leerling die je later mee ziet doen aan een internationale kookwedstrijd maar bij ons begonnen is. De leerling die een zeer goed meubelmaker wordt en die bij ons begonnen is. De leerling die nu werkt bij sterrenrestaurant Tante Koosje maar bij ons begonnen is. De leerling die jouw ouders verzorgt in dat verpleeghuis en een troostende arm om je heen legt als je verdriet hebt om een verlies maar bij ons begonnen is.

 

De VMBO leerling is zwaar ondergewaardeerd in onze samenleving en wordt maar gepusht om door te stromen naar havo/hbo en zonder het te beseffen werken jullie daar ook aan mee. Help deze groep leerlingen ook eens door hun prestaties in beeld te brengen! Wat is onze maatschappij zonder vakmensen als bouwvakkers, verzorgenden, monteurs, winkelmedewerkers, tuinmannen??

 

Vriendelijke groeten, Lisette van den Beld

 

Hoe doe jij dit? Wat laat jij zien? Hoor jij erbij? Hoort iedereen erbij?

Mooi overpeinzing om mee te nemen in het weekend.

 

Met sparkling groet,

 

Baukje Uilkema

 

 ______________________________________

 

2017

Aan welke kant sta jij?

Alles staat klaar. Groep 7 is verbouwd tot een opname studio. Videocamera, schommelstoel, drie krukken, stiften en A4 papier staan klaar. Zo meteen vinden hier de talenteninterviews plaats met de kinderen van groep 4.

 

Heel even maakte ik me zorgen. In het script van het talentenproject was het talenteninterview met één kind veranderd in een interview met drie kinderen. En ik heb maar één schommelstoel! Hoe los ik dat op? Twee krukjes erbij. Niet ideaal en voor nu de best mogelijke oplossing.

 

Ik sta die ochtend te popelen om te beginnen, de kinderen welkom te heten en hun verhalen te horen. En ik merk dat ik het ook best een beetje spannend vind.

 

Daar zijn ze, het eerste groepje. Na de begroeting vraag ik ze om met hun lievelingskleur hun naam op het A4 blad te schrijven. Op dat A4 schrijf ik straks alles op wat ze leuk vinden, waar ze blij van worden en wat ze goed kunnen, hun talenten.

 

Eenmaal klaar met schrijven vliegen ze op de schommelstoel en de twee krukken af. Met wat geduw en getrek vinden ze alle drie een plek.

 

Er volgt een energiek gesprek ondersteund met wat ‘gedoe’ rondom de zitplek. Ik merk dat ik ondertussen van alles overweeg om te doen: zeggen dat ze moeten stoppen, regels afspreken, stoppen met het gesprek, …. Tot ik me realiseer dat IK iets vergeten ben. Er komt een glimlach op mijn gezicht.

Ik laat het gemorrel en gedoe, want ze hebben alle drie het talent om naast hun gedoetje ook nog bezig te zijn met ons interview. We hebben er alle drie plezier tijdens het ‘beweeglijke interview’. En ondertussen, ergens diep in mij, groeit ook het besluit om iets te veranderen, iets anders te doen bij de start van de volgende ronde van interviews.

 

De volgende groep komt, schrijven met hun lievelingskleur hun naam op het papier. En ik vertel:

 

‘Jullie zien daar twee krukken en een schommelstoel staan. Ik weet dat jullie heel goed met elkaar kunnen afspreken hoe jullie alle drie om de beurt op de schommelstoel kunnen zitten tijdens ons talenteninterview.’

 

En dat konden de kinderen uit groep 4 heel goed! Wat een talenten.

 

 

______________________________________

 

2017

Oorzaak & gevolg

Ik ben aan de kant van de oorzaak gaan staan. Dat was ik namelijk zelf. Heb me afgevraagd wat ik anders had kunnen doen. De verleiding was groot om de groep aan te spreken dat het anders moest, misschien wel dat ze dit leuke project ‘verpesten’, dat ze niet zoveel gedoe moesten veroorzaken of ik had regels kunnen bedenken. Als ik dat had gedaan was ik aan de kant van het gevolg gaan staan. Dit noemen ze ook wel de oorzaak – gevolg stelling.

De oorzaak - gevolg stelling komt uit het causale denken. Alles wat je waarneemt (gevolg) heeft een bepaalde oorzaak. Als je er vanuit gaat dat de oorzaak van wat je overkomt en hoe je reageert onveranderbaar is dan zit je aan de gevolgkant. Je geeft misschien anderen de schuld voor wat er wel of niet gebeurt. De oorzaak leg je dan buiten jezelf.

Wanneer je aan de oorzaakkant gaat staan, dan neem je bewust verantwoordelijkheid voor de dingen die je doet. Als het even niet zo loopt zoals je verwachtte dan onderzoek je andere mogelijkheden en neem je actie. Je hebt dus een keuze, je zoekt de verandering van je gedrag, je communicatie of hoe je reageert, bij jezelf. Je neemt dan de verantwoordelijkheid voor hoe je omgaat met wat er in je leven gebeurt en creëert daardoor keuzevrijheid. Het grote voordeel is dan dat je dus iets kunt veranderen. Als jij verandert kunnen de zaken om je heen veranderen. Je wordt flexibeler en krachtiger.

Een metafoor, die ik hierbij geleerd heb is ‘voor in de bus zitten’. Als je voor in de bus zit ben je de chauffeur en beslis je waar je naartoe gaat. Je heb het stuur in handen, grip op je eigen pad en je eigen reis.

 

 

Lukt het mij altijd? Nee. Heb ik wel eens een slechte dag? Tuurlijk! Zit ik weleens achterin de bus? JA. Dat is soms heerlijk. En dan hoor je mij niet klagen. En als het me uiteindelijk toch niet bevalt kijk ik wat ik zelf kan doen om er iets in te veranderen. Want ik heb invloed op wat ik doe. Toch?

En jij? Waar zit jij in de bus? Anders gezegd: neem jij je verantwoordelijkheid? En hoe doen de mensen dat in je omgeving?

 

Fijne reis.

 

Met sparkling groet,

 

Baukje

 

Nieuwsgierig naar mij? Kijk hier voor meer informatie. Of neem contact met mij op als je hierover samen graag in gesprek wilt: baukje@baukjeuilkema.nl of 06 51510519

Keep reading

______________________________________

 

2017

Het Sterrenteam

Als het goed is, zit je met je groep echt in de performingfase. Mocht dat door omstandigheden (zieke leerkracht, kinderen verhuisd, nieuwe kinderen) niet zo zijn, dan bouw je nog aan de vormingsfase van de groep. Maar als je groep door de fasen heen zijn gegaan dan zit je nu in de performing. In deze fase gaat het om de verdieping van de kennismaking. Wie ben ik en wie is de ander? Waarin zijn wij verschillend? En hoe kunnen we elkaar versterken? Afgelopen maand heb ik samen de leerkracht en haar groep 4 een talentenproject gedraaid. Geweldig om te ervaren wat dat met een klas doet.

Ik kom de klas in. Er hangt een ‘trieste’ stemming. Ik voel dat ik mijn voorhoofd frons en me afvraag hoe dit kan? Ze hebben toch met z’n allen een prachtige voorstelling gegeven? Ik heb toch net een geweldige voorstelling gezien? Ik heb zo genoten van hoe het klopte, in elkaar zat, hun enthousiasme, hun talenten. Ik hoorde hoe enthousiast de kinderen van groep 1, 2 en 3, hun leerkrachten en de aanwezige ouders, opa’s en oma’s reageerden. En ik heb gezien welke prachtige krachtige talenten de ouders, opa’s en oma’s op hebben opgeschreven op de sterrenposter van klas 4. ‘Hebben ze die misschien nog niet gezien?, vraag ik me af.

 

We hebben een probleem…

Opeens dringt het tot me door dat juf Jeanine iets tegen me zegt. ‘……juf Baukje, we hebben een probleem. Toen we terug kwamen in de klas zat er nog één papiertje in de talentenpot. We begrijpen niet hoe dat kan. We willen dit onderzoeken en vinden het belangrijk dat jij daar bij bent.’ ‘Ja maar …..’ probeer ik nog. ‘Nee laten we eerst dit mysterie oplossen. Ik denk dat Lucas dan ook weer opgewekter kan zijn.’ Lucas zit in elkaar gedoken en heel verdrietig op zijn stoel. Hij was de ontdekker. Langzaam komt hij overeind en doet de deksel van de pot … leest, tilt zijn hoofd op en begint te stralen. ‘ Juf Baukje, hij is voor jou!’ De kinderen klappen en roepen: ‘Nu klopt het!’ Op het blaadje staat mijn naam en daaronder is in prachtige letters en kleuren door één van de kinderen een talent geschreven, waarvan ze vinden dat die bij mij past: behulpzaam. Ik voel wat het met me doet, het raakt me, ontroert me, geeft me energie, geeft vleugels en ik voel dat ik straal. Natuurlijk weet ik dit. En het is elke keer weer een feest om te ervaren dat je talent wordt herkent. Ook bij mij!

Een stralende Lucas brengt mij terug op aarde. ‘Goed was ik, he? Je had niet in de gaten dat ik niet echt verdrietig was, toch? Nee, ik had het niet in de gaten. Je hebt heel mooi laten zien hoe verdrietig zijn er uit ziet. Waardoor ik geloofde dat er iets niet goed was. En het maakt mij blij jou weer blij te zien.‘

En toen was het tijd om te vieren. Om te genieten van het succes van de prachtige voorstelling Pinguïns Verborgen Talent. Want ze hadden het geweldig gedaan. Daar was iedereen het over eens!

 

Verborgen talent

Vier weken geleden zijn we gestart met het Talentenproject in groep 4 van juf Jeanine. Het project waar de kinderen centraal staan om ‘wie ze zijn’.

Aan de hand van het mooie verhaal van Pinguïns Verborgen Talent zijn we onze ontdektocht begonnen. Wie ben ik? Waar zit mijn kracht? Waar word ik blij van? Talent verstopt zich graag onder dat wat je het allerliefste doet (en daar hoef je niet persé de beste in te zijn)

Wat er toen in de klas gebeurde? De klas was niet meer te houden. Ze wilden graag hun eigen talenten noemen en waren trots op welke talenten andere kinderen of ouders bij hun herkenden!

“Kinderen gingen nieuwe keuzes maken, niet persé op basis van huidige kennis (vriendschap) binnen de groep. Op basis van talent en benadering door talenten en complimenten. Want daar word je warm van binnen van! Het is mooi om te zien hoe kinderen nieuwe contacten aangaan en elkaar waarderen om waar een ieder zijn of haar kracht ligt.“ (juf Jeanine, De Duif, Heiloo)

 

Pinguïns Verborgen Talent

Tijdens de prachtige weeksluiting Pinguïns Verborgen Talent kwam alles bij elkaar.

Het moment waarop ze hun talenten nog meer lieten zien: aan elkaar, aan de kinderen van groep 1, 2 en 3, hun leerkrachten, de aanwezige ouders en opa’s en oma’s. Het moment van volle groei en bloei!

Als je weet waar je blij van wordt en hoe dat komt, kun je dat gebruiken voor de moeilijkere dingen die je tegenkomt. Je bouwt zelfvertrouwen en veerkracht op als je bezig kunt zijn met je talenten.

Wil jij ook meer zicht krijgen op de interesses en talenten van de kinderen in je groep? Ontdekken waar hun kracht zit en hoe je je onderwijs daar het beste bij aan kunt laten sluiten? Wil je als school een completer beeld krijgen van wat je leerlingen kunnen? Klik dan hier.

Nieuwsgierig naar mij? Kijk hier voor meer informatie. Of neem contact met mij op als je hierover samen graag in gesprek wilt: baukje@baukjeuilkema.nl of 06 51510519

 

Met sparkling groet,

 

Baukje Uilkema